Sunday 16 August 2015

Alhamdulillah...Selesai Pengajian Master!

Alhamdulillah...syukur ya Allah..
Hari jumaat penuh barakah yang lepas, aku telah menyelesaikan segala tanggungjawabku sebagai seorang pelajar sarjana. Aku telah menghantar tesisku yang telah dijilid kepada pejabat dekan dan supervisor. Tuhan saja yang tahu betapa lapangnya dadaku terasa waktu itu. :)

Selesai sudah pengajian master aku selama 3 semester, kira-kira setahun 7 bulan. Satu tempoh yang sangat sekejap, tapi telah meninggalkan jutaan kenangan buat aku. Ada pahit dan ada manis. Yang pasti sangat banyak manisnya.:) :)

Sepanjang perjalanan master ini, aku telah mengalami 3 perkara yang sangat bernilai. Aku anggap ianya satu anugerah istimewa dalam hidup aku.

Yang pertama, aku ditemukan dengan sahabat-sahabat yang sangat memahami, sangat baik hati, sentiasa menghiburkan dan selalu ada ketika susah dan senang. Semasa degree dahulu aku tidak ada ramai kawan yang sehati sejiwa dengan aku. Tapi aku temui ramai sahabat yang sehati dan sejiwa semasa di peringkat master. Syukur alhamdulillah! Sahabat-sahabatku ini banyak memberi erti dalam hidup aku. Tanpa mereka tentu aku tidak sekuat dan sebahagia sekarang.

Yang kedua, aku bertemu jodoh. Memang cliche berjumpa jodoh di tempat belajar, tapi aku tetap kenang ia sebagai suatu momen yang sangat indah dan bermakna dalam hidup aku. Insan yang selama ini aku crush dalam dewan kuliah akhirnya bakal jadi suami aku. Saat aku dalam keperitan, dia hadir tanpa aku undang. Benarlah setiap ujian yang dilalui itu pasti ada hikmahnya.

Yang ketiga, aku dapat rasa pahit manis pengalaman belajar suatu bidang baru yang aku langsung tiada basic. Berani sangat nak tukar bidang kan! Memang perit dan getir. Tuhan saja yang tahu betapa payahnya aku nak menghabiskan pengajian ini dengan subjek yang sangat susah bagi aku. Aku sedar bidang ini bukan untuk aku. Walaupun aku tak dapat menguasai semua, sekurang-kurangnya aku dapat ilmu baru yang mungkin berguna untuk aku di alam kerjaya nanti. Aku berterima kasih kepada semua pensyarah yang pernah mengajar aku, walaupun result aku tak berapa cantik untuk master kali ini.

Lepas ini aku nak fokus ke arah membina kerjaya pula. Bukannya aku dah tak minat nak sambung belajar. I love academic dan kalau boleh nak kerja dalam line academic. Aku nak juga ada karier sendiri macam orang lain.

Ramai kawan-kawan tanya kenapa aku tak sambung phd terus. Jawapan yang selalu aku bagi ialah macam yang aku cakap kat atas. Nak bina kerjaya. Tapi itu cuma jawapan di mulut. Jawapan dihati ialah sebab aku nak KAWEN sebenarnya. Aku nak fokus kat rumahtangga dulu. Hiiiiiiiii
Biarlah suami aku je yang sambung phd nanti. :)

Aku nak cari kehidupan yang lebih baik dan bahagia selepas ini. Mudah-mudahan tercapai. Ameenn..:)



~honeyinara~




2 comments:

  1. Tahniah....hani sy bakal nk smbg study jgk...sy apply kursus yg sama jgk...bleh bg sy tnjuk ajar dan berkongsi pengalaman?

    ReplyDelete
  2. Tahniah....hani sy bakal nk smbg study jgk...sy apply kursus yg sama jgk...bleh bg sy tnjuk ajar dan berkongsi pengalaman?

    ReplyDelete